Digitale leermiddelen

Corona heeft alle leerkrachten verplicht om na te denken over online tools. Het is niet evident en de meeste leerkrachten staan liever life voor de klas. 

Digitale leermiddelen zijn echter niet meer weg te denken uit ons onderwijs. Er zijn verschillende mogelijkheden om ICT in te zetten in de klas. Belangrijk hierbij is dat het bijdraagt aan het leerrendement van je leerlingen en het bereiken van je doelen.

Tools voor het maken van oefeningen


Met deze tool kan je gemakkelijk digitaal lesmateriaal aanmaken, van toetsen, oefeningen en werkbladen tot spelletjes, kruiswoordraadsels en films. Je hebt keuze uit meer dan 40 digitale sjablonen.

Werkt op laptops, iBook, tablets, en smartphones.

Ook met Educaplay kan je op een eenvoudige manier digitale oefeningen voor leerlingen voorzien. Je hebt de keuze uit verschillende types van oefeningen.

Via Symbaloo kan je webpagina's organiseren in de vorm van een verzameling tegeltjes waarbij elk tegeltje een link is naar een webpagina. 

Hiermee kan je een gepersonaliseerde virtuele desktop aanmaken, toegespitst op bepaalde lesonderwerpen

Wizer.me kan je gebruiken om op een eenvoudige manier digitale werkbladen te maken. Op die werkbladen kan je teksten, afbeeldingen en video's plaatsen. Ook hier krijg je de keuze uit een uitgebreid arsenaal aan oefeningen.

Met Drillster kan je oefeningen maken, waarmee het beheersingsniveau van je leerlingen in kaart wordt gebracht.  De applicatie past zich aan aan het tempo en niveau van je leerlingen.

Tools voor het maken van een quiz

Kahoot! werkt met multiple choice-quizzen genaamd kahoots. Gebruikers hoeven niet geregistreerd te zijn om aan een kahoot deel te nemen, maar er is wel een registratie vereist om zelf kahoots te maken.

Quizizz is een creativiteitssoftware die kan worden gebruikt in de klas, groepswerken, pre-testreview, examens, unit-tests en geïmproviseerde tests. Een voordeel hiervan is dat de leerlingen dit niet simultaan kunnen doorlopen en dus op hun eigen tempo kunnen werken.

Aan de hand van van Seppo.io kan je een speurtocht maken door op locaties op de kaart opdrachten toe te voegen. Je leerlingen zullen dus actief aan de slag moeten gaan. Je maakt heel gemakkelijk de opdrachten aan en als begeleider kan je de groepjes online zien lopen. 

Met Socrative kun je heel eenvoudig een quiz maken. De leerlingen vullen de antwoorden in en de leraar krijgt de resultaten in een overzichtelijk excel bestand.  Je kunt per vraag kiezen uit multiple choice, open vragen of juist/onjuist stellingen.  Er is per vraag ook ruimte om uitleg te geven.

Tools voor het maken van interactieve presentaties/video's

Edpuzzle is een gratis tool waarmee bestaande video's kunnen worden ingekort en verrijkt met geluidopnames, open vragen, meerkeuzevragen en commentaar. Gebruik je eigen gemaakte video of kies uit beschikbare bronnen.

Playposit is een interactief videoplatform waarmee je zowel binnen als buiten de klas formatieve beoordelingen kunnen geven. Je kan quizvragen insluiten in video's van talrijke bronnen. Deze gegevens kunnen vervolgens op individueel of groepsniveau worden geanalyseerd, wat een krachtig inzicht geeft in onderwijstrends in de klas.

Een Nearpod presentatie kan je verrijken met gewone dia's met tekst en afbeeldingen of dia's waarop je leerlingen live kunnen tekenen. Je kan polls toevoegen en quizzen met open en gesloten vragen maken. Je kan links naar de website toevoegen, maar ook video's toevoegen, die in de presentatie zelf bekeken kunnen worden.

Tijdens de presentatie krijg je als leerkracht een rapport waarin de resultaten van de leerlingen worden samengevat. Hierdoor krijg je sneller inzicht in het begrip van je leerlingen en kan je leerstof sneller extra toelichten. 

Tools om stripverhalen te maken

Stripverhalen worden al decennia door veel mensen over de hele wereld met plezier gelezen. Je kan stripverhalen gebruiken als leraar om iets uit te leggen, je kan onderstaande tools ook door leerlingen laten gebruiken om iets uit te leggen. Op die manier kunnen zij bijvoorbeeld door middel van een stripverhaal aantonen dat zij een kerndoel begrijpen. Ook zouden zij bijvoorbeeld een tijdlijn als samenvatting kunnen maken, een poster als eindproduct kunnen maken etc. Het kan zo helpen bij het zichtbaar maken van het leren.

Pixton is een gratis te gebruiken website waar je met figuren en een achtergrond vakjes kunt vullen. Deze vakjes zijn gesorteerd als een stripverhaal, storyboard, tijdlijn en zo zijn er nog wat opties. Naast het gebruik van kant-en-klare canvassen en figuren, kun je ook zelf figuren maken. Wil je het stripverhaal downloaden of printen of in plaats van maximaal 3 bladen een heel stripboek maken? Dan kan je kiezen voor een betaald account. Dit kan handig zijn als je er veel mee werkt, maar er is natuurlijk nog altijd de mogelijkheid om gebruik te maken van screenshots of het 'knip' programma.

Het prettige is dat de website ook als app beschikbaar is op Android, iOS en Windows: Je leerlingen kunnen dus met vrijwel iedere device aan hun product werken.

Leerlingen schrijven een korte tekst bij tekeningen, dat is het uitgangspunt van Storybird is. Als je aan een verhaal begint, is de eerste keuze die je moet maken: van welke tekenaar ga je het werk gebruiken. Je kan zoeken via sleutelwoorden of je klikt op een afbeelding om de rest van de illustraties in storybird te bekijken.

Wat Storybird echter onderscheidt van soortgelijke toepassingen voor 'digital storytelling' is de kwaliteit van de illustraties en de vele mogelijkheden voor leerkrachten om al die verhalen te beheren.

©2020 KdG Educatieve Bachelor Secundair onderwijs Ontwerp door  Wouter Smets, Mieke Keunen en Julie Willems
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin